JOM SOLAT

Tuesday, April 5, 2011

Popularkah kita?



Industri hiburan hari ni menyaksikan Shaheizy Sam dijulang sebagai penerima bintang popular. Serentak itu juga berita kematian seorang pelajar sekolah agama akibat dibelasah gurunya. Seperti biasa, berita kematian ini tak sepopular artis paling popular sepertimana Mari Bertaranum tak sepopular akademi fantaSIA-SIA. Samalah nasibnya majlis-majlis ilmu disurau, tak mencapai 5 peratus pun dari bilangan penonton distadium bolasepak. Moga Allah letakkan kita dalam kalangan kurang 5 peratus tu, insyallah.


Arena of stars, genting highland hangat hangit dengan jeritan dan sorakan ribuan penonton. Majoriti penontonnya masih dijuarai umat Islam, tak kurang juga yang bertudung tetapi berteriak seolah-olah dunia ni tiada penamatnya. Khabarnya majlis tu mendapat tajaan utama celcom axiata. Mungkin itu cara syarikat gergasi tersebut meng’infakkan’ keuntungan syarikatnya. Kita pula ternanti-nanti majlis Maulidur Rasul serta haul-haul para ulama’ ditaja mereka satu hari nanti…adakah mungkin?


Entah apa perasaan penonton yang berada dalam dewan tersebut, lalai dengan nyanyian dan publisiti artis-artis popular tu. Jika kita singkap semula sejarah, Imam Hasan al-Basri seorang ulama’ tafsir menangis hingga berjujuran airmatanya hanya kerana terlupa mengingati Allah selama beberapa detik. Kita?sampai kering airmata pun belum tentu dapat habis menangisi seluruh detik hidup kita yang lalai mengingati Allah…ampuni kami ya Allah.


Itupun belum lagi melihat pada pemakaian para artis, dengan pakaian yang tak cukup kain. Tetapi kita tak diajar buruk sangka (su’uzhon), harapnya dengan duit beribu yang dimenangi tu digunakan membeli kain untuk tambah pada pakaian mereka. Sekali lagi kita menjadi saksi mereka adalah beragama Islam, maka…masih belum gugur kewajipan kita mengajak mereka kepada kebaikan. Hal pemakaian dan fesyen ni bukan hanya terhenti di situ, kadangkala menjadi favourite bukan saja golongan muda, malah golongan yang dah reput tulang sekalipun tak rela tertinggal dalam dunia fesyen. Mungkinkah pakaian itu jugak akan berada pada tubuhnya saat tak bernyawa lagi?


Anugerah yang dikejar juga tak kurang hebatnya, artis lelaki popular, pelakon wanita popular, pengacara tv lelaki popular, penyampai radio wanita popular…semuanya nak popular. Persoalannya popular dimata siapa? Bila pulak kita nak jadi popular dalam kalangan penghuni langit? Lihatlah saat kewafatan Sa’ad ibn Muadz ra. Pada saat kewafatannya, bergegar ‘arasy Allah. Lalu malaikat Jibril turun bertemu Rasulullah SAW dan bertanya, “Siapakah hamba soleh yang mana ‘arasy Allah bergegar kerana kematiannya?”. kerana ‘arasy Allah begitu gembira dengan ketibaan ruh Sa’ad ibn Mu’adz.


Firman Allah, surah al-Hujuraat ayat 13: “Sesungguhnya orang yang paling mulia disisi Allah daripada kalian adalah orang yang bertaqwa”.

No comments: