JOM SOLAT

Tuesday, April 12, 2011

Belajar Daripada Alam

10 April 2011- sehari selepas maulid dan haul di putrajaya, lagenda bergerak pula ke gombak untuk rehlah, bersama sahabat-sahabat ketika persekolahan. Cuma lebih 30 yang hadir, berbanding sepatutnya hampir 50 orang…dan tentunya berbeza dengan bilangan kami yang ke majlis maulid sehari sebelum tu. Bagaimanapun, lagenda tetap bersyukur, kerana bilangan kami yang hadir semakin bertambah setiap kali majlis maulid diadakan. Alhamdulillah…



Selepas lama tak bermandi-manda di sungai, alhamdulillah kali ini Allah izinkan lagenda ke sana. Namun, kali ini bukan hanya bermandi-manda…kami mengembara ke dalam hutan melawan arus aliran sungai. Teringat lagenda, sebelum lagenda bertolak ke Sabah beberapa bulan lalu, seorang ustaz menasihati lagenda dalam mesejnya; belajarlah daripada alam. Lihatlah aliran sungai, semuanya mengalir hanya satu arah…bukankah itu sunnatullah? Lebih menarik lagi, hakikatnya air itu semua menuju Allah. Mana mungkin ada sungai yang ingkar sunnatullah mengalir keatas bukit. Semuanya kuasa Allah, hatta satu molekul hydrogen pun takkan mampu bergerak andai tanpa izin Allah.



Sepanjang berjam perjalanan didalam hutan tersebut, apa yang lagenda lihat kecantikan alam flora, tumbuh-tumbuhan dan haiwan-haiwan yang mendiaminya. Pernah 2 tahun yang lalu, seorang sahabat berkata pada lagenda; “tengok daun-daun pokok tu, semuanya tengah zikir puji-puji Allah setiap masa. Kita??”. Allahuakbar…terus terpanah tepat. Lalainya kita, sedangkan kitalah makhluk sebaik-baik ciptaan. Tapi kita menghina diri kita sendiri dengan melupakan Allah…mungkin daun-daun pokok itu jauh lebih mulia daripada kita. Astaghfirullah…



Setelah beberapa kali terjatuh ketika perjalanan, kami hampir tiba di destinasi kami, kawasan air terjun. Tiba-tiba perjalanan kami sedikit terhalang oleh sekumpulan pelajar sekolah yang melalui kawasan itu. Pelajar lelaki didepan, perempuan di belakang…terselit antara itu beberapa orang fasilitator mereka. Kami pula diarah memberi laluan dan keutamaan pada mereka. Terpaksalah kami duduk bertenggek diatas batuan besar hanya memerhatikan mereka. Rupa-rupanya wayang percuma…mana tidaknya, dalam keadaan basah kuyup pelajar perempuan berpakaian pula baju nipis, menampakkan ‘isi kandungan’ anatomi badan manusia. Sepatutnya melalui program mereka itulah dididik menjaga kehormatan, dan memerhatikan ciptaan Allah sepanjang berada didalam hutan.



Dalam ketika itulah, secara tak sedar seekor pacat mengambil kesempatan persis syaitan mengambil kesempatan pada hamba Allah yang lalai. Sempat pula pacat tersebut menggigit betis lagenda, mungkin juga dah ditetapkan Allah darah lagenda adalah rezekinya. Maka lagenda hanya mampu memerhatikan makhluk tersebut menikmati sarapannya. Itulah tarbiyyah Allah, mungkin kerana lagenda menonton ‘wayang’ tersebut. Setelah sebeberapa lama, mereka mula beredar meninggalkan air terjun tersebut untuk kami pula mengambilalihnya.


Air yang sejuk dan jernih menarik perhatian lagenda. Kami bermandi-manda layaknya seorang banduan terlepas penjara. Kemudian, kami mula berkumpul di bahagian tengah dan membentuk sebuah bulatan besar. Hutan tersebut yang sunyi, melainkan hanya unggas yang sesekali berbunyi tiba-tiba digegarkan dengan laungan takbir dan doa wahdah kami. Turut menarik perhatian kumpulan pelajar yang berada tidak jauh dari situ memerhatikan kesatuan kami bersilang tangan antara satu dengan yang lain dan membentuk bulatan besar disertai laungan takbir dengan bersemangat. Harapnya ukhwah kami terus teguh kerana Allah dan besar harapan untuk melihat umat Islam bersatu secara total dan global satu hari nanti.


“Kepunyaan Allah kerajaan langit dan bumi, dan Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu. Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang berakal”
(Surah ali-Imran, ayat 189-190)

1 comment:

LindaRahim said...

Allah maha berkuasa ke atas sesuatu...perkongsian yg menarik..terima kasih...