JOM SOLAT

Friday, April 1, 2011

Muqaddimah

Dengan nama Allah, ar-Rahman dan ar-Rahim…


Dengan izinNya blog ini dapat lagenda bukak semula lepas lama ditinggalkan. Selama itu juga lagenda cuba tercari-cari penyelesaian masalah dalam diri sendiri. Sukar untuk lagenda istiqamah, mungkin itu permasalahan besar yang melanda diri. Hakikatnya, itulah sebenar tarbiyah Allah untuk mengajar kita…bahkan baginda Rasulullah sendiri pernah menyebut amalan yang dicintai Allah bukan yang banyak kuantitinya, sebaliknya amalan yang istiqamah.



Alhamdulillah, dengan penjenamaan semula blog ni, dengan izin Allah lagenda akan cuba menulis artikel sendiri tanpa bergantung sepenuhnya pada copy-paste penulisan sumber lain. Blog ni jugak sebagai memberi peluang untuk berkongsi pendapat dan bersuara dengan bebas. Lagenda akui bukan mudah orang lain menerima pendapat kita, bahkan pengalaman lagenda sendiri cukup mengajar perlunya kita berdiri teguh. Teringat lagenda kata-kata seorang guru; berani harimau kerana belang, teguh pokok kerana akar, tegak manusia kerana hujah. Apabila kita menyingkap sejarah, lihatlah betapa teguhnya Abi Dzar al-Ghifary dengan kata-katanya, “Jikalau kamu letakkan pedang yang terhunus dileherku sewaktu aku menyampaikan perintah Allah dan RasulNya, aku akan terus berbicara sekalipun pedangmu itu akan memutuskan leherku”. Subhanallah…




Bagaimanapun, segala kekhilafah yang berlaku adalah pengajaran dan tarbiyah daripada Allah Taala, Cuma mungkin kita sering lalai untuk memikirkannya, na’udzubillah. Berdoalah agar Allah memberi kita keteguhan dan kekuatan untuk terus mengagungkan kalimah La ilaha illa Allah, Muhammad Rasulullah.



Dengan harapan yang cukup besar, moga Allah memberi manfaat dan kebaikan melalui usaha ini. Moga kewujudan blog ini turut menjadi saksi perjuangan kita dalam membantu agamaNya dan tak mensia-siakan hidayah Allah yang membuka hati kita untuk menjadi pewaris perjuangan para Nabi ini. InsyaAllah.

No comments: