JOM SOLAT

Tuesday, May 10, 2011

Kasih Ibu: Sebuah Kisah dari Sichuan


8 Mei 2011- Rata-rata kita mula sambut hari ibu, yang berduit ada yang bawa melancong sebagai bukti kasih sebagai anak, ada yang cuma cukup melafazkan terima kasih, namun ada jugak yang hanya mampu menziarah makam bonda. Lagenda?entah lah…

Tengah-tengah baca buku sambil dengar ucapan-ucapan hari ibu di ikim, tiba-tiba Allah gerakkan hati lagenda mengadap internet…entah apa yang lagenda cari, semuanya masih dalam mood hari ibu, dari fesbuk sampailah ke Utube. Lagenda tertarik satu post dalam group bincangkan persoalan berkaitan Islam. Dengan sertakan satu artikel “Sambut Hari Ibu HARAM!”, dan persoalan-persoalan khilaf hukum sambut hari ibu.

Daripada artikel tu, hari ibu kononnya berasal dari ritual penyembahan satu kaum masa dahulu pada Tuhan Ibu…entah apa namanya. Maka dari situ adalah yang mula menjadi mufti, yang terus menerus mengharamkan hari ibu dan ada jugak yang mempertikaikan iman mereka yang menyambutnya.



Majoritinya memilih untuk tak memilih daripada memilih untuk memilih kasih…cuma berada di tengah-tengah menanti jawapan. Lagenda cuba menampilkan pendapat berbeza, sambut hari ibu tak haram kalau hanya sebab asal usulnya.

Kita cuma menggunakan titik hari ibu sebagai point untuk taat perintah2 Allah dalam al-Quran supaya kita berbuat baik pada ibubapa. Ada pulak yang tanya balik “kenapa mesti tunggu hari ibu nak buat baik pada ibu?lepas tu kembali pada kederhakaan?”

Nampaknya dia mula subjektif pada hukum haram tersebut. Lagenda tanya semula “kenapa mesti tunggu raya aidilfitri baru nak bersalaman mintak maaf?lepas tu kembali pada kemungkaran?”

Tak ada reaksi…seolah-olah terdiam.

Sekali lagi lagenda cuba menjawab “kita bukan tunggu hari ibu baru nak buat baik pada ibu-ibu, tapi kita guna sebagai titik tolak untuk menyambut ibu-ibu…sepertimana kita sambut Maulidur Rasul, ada ke kita cuma tunggu RabiulAwal baru nak muliakan Rasulullah?baru nak selawat pada baginda? Tak…cuma kita ambik Maulidur Rasul untuk ramai-ramai sambut keagungan habibullah, mana mungkin kita cuma sambut kelahiran manusia agung dalam satu hari je”

Bukan kerja lagenda nak tentukan hukum-hakam macam ni, cuma bagi pendapat semata-mata. Tidaklah mesti disetujui. Bukan mencari jalan menghalalkan, bukan mencari hujah membenarkan…cuma mengajak untuk berfikir, tak cukup cuma mengharamkan secara terus.




Sebenarnya bukan tu yang nak lagenda bawak…ada benda lain yang nak dikongsi. Dalam mencari-cari kat internet, terjumpa satu kisah…kisah benar antara sorang ibu membuktikan kasih pada anaknya. Ni yang dapat lagenda copy…

Kisah Pengorbanan Ibu pada Anaknya . Ini adalah kisah pahit yang muncul sewaktu tragedi gempa bumi Sichuan. Di WenChuan, ketika rumah roboh pada seorang ibu dan bayinya yang berumur 3-4 bulan, bayi dilindungi ibu dengan tubuh miliknya berlutut sujud di atas bayi. Ketika penyelamat tiba 5 hari kemudian, pada 12 Mei, mereka menemukan sang ibu telah hancur mati, tetapi bahwa bayi itu tidur nyenyak – hidup. Tak lama kemudian mereka menemukan ponsel sang ibu, tempat ia menulis pesan teks untuk bayinya yang berbunyi…

“Bayiku sayang, jika kamu dapat bertahan hidup…ingatlah selalu bahwa aku

mencintaimu…”



Kami perintahkan kepada manusia supaya berbuat baik kepada dua orang ibu bapaknya, ibunya mengandungnya dengan susah payah, dan melahirkannya dengan susah payah (pula). Mengandungnya sampai menyapihnya adalah tiga puluh bulan, sehingga apabila dia telah dewasa dan umurnya sampai empat puluh tahun ia berdoa: "Ya Tuhanku, tunjukilah aku untuk mensyukuri nikmat Engkau yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapakku dan supaya aku dapat berbuat amal yang saleh yang Engkau ridai; berilah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada anak cucuku. Sesungguhnya aku bertaubat kepada Engkau dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri"
al-Ahqaf: 15

No comments: