JOM SOLAT

Sunday, May 29, 2011

“Dah lama saya tak sholat, dik”

Masjid negara, 2 tahun lalu- Atas beberapa hal penting, lagenda terpaksa ke pusat bandar kuala lumpur. Kehidupan sekolah berasrama sedikit sebanyak menjadi jurang pemisah antara lagenda dengan gaya hidup bersosial kotaraya ni. Lama tak ke bandar, nampaknya bukan sahaja pembangunan yang berkembang pesat, malah pendedahan pusat jugak tak terkecuali.




Perjalanan pagi itu tak banyak menarik perhatian lagenda, sehinggalah satu ketika lagenda terserempak seorang peminta sedekah…berbaju melayu berkain pelikat, bersama cawan plastiknya duduk disisi jalan menanti simpati wargakota. Yang menarik perhatian lagenda?--payungnya biru gelap lengkap berlambang dacing…tergelak sendirian di situ.



Selesai urusan pagi tu, lagenda bergerak pulak ke tempat lain. Berjalan berseorangan nampaknya memberi kebebasan memilih destinasi sendiri. Berjalan kaki ke masjid negara, dan alhamdulillah sempat sampai sebelum azan zuhur berkumandang. Jemaah ketika tu tak mencecah pun lima saf, rindu rasanya nak tengok gerai dan pejabat-pejabat ditutup beberapa minit menghormati waktu solat. Tunggulah…mungkin setahun ke setahun bilangan saf jamaah akan bertambah, insyallah.



Selepas mengaminkan doa dipimpin imam solat itu, jemaah bersalaman sesama mereka dan kemudian bersurailah satu kesatuan muslimin. Memandangkan keselesaan masjid tu yang jelasnya lebih sejuk dari cuaca luar, lagenda ambil satu ‘port’ untuk duduk mengadap al-Quran. Lagenda pandang sekeliling, yang tinggal cuma beberapa kelompok hamba Allah yang jugak baru selesai solat. Dan jauh beberapa saf dibelakang lagenda sorang lelaki berkemeja biru, dengan muka agak serius, cuma memerhatikan orang yang tengah bersolat.





DISAPA DIA





Mengabaikan lelaki tu, lagenda bukak quran dan baca sendirian. Beberapa minit berlalu…belum sempat lagenda habiskan bacaan mukasurat kedua, terasa bahu lagenda dipegang. Lelaki bermuka serius tadi disebelah kiri lagenda. “Assalamualaikum, dik”, sapa lelaki tu.



“Waalaikumsalam warahmatullah”.



Muka iras keturunan Jawa, umurnya mungkin dalam 20-an. “Adik, ajarkan saya bersholat”, jelas bahasanya baku, loghat Indonesia, serius bunyinya. Lagenda tutup quran yang lagenda baca sebelumnya, belum sempat lagenda bersuara, lelaki tu menyambung lagi. “Dah lama saya tak sholat, dik tolonglah ajarkan saya sholat”.



“Boleh, insyallah. Kebetulan saya tengah free, jadi apa yang saya boleh tolong abang?”, bersuara jugak lagenda.



“Saya mau bersholat, tapi saya lupa sudah. Saya ni dari Indoneshia, di KL ni kerja’an warung makan. Lama sudah saya di KL ni” jelasnya memperkenalkan diri. Lagenda hanya mengangguk.



“Dulu di Sumatera saya mengaji di pondok, waktu umur saya muda macam kamu saya selalu hafal qor’an, di madrasah tu selalu sholat sama-sama. Ramai-ramai dengan teman-teman baca kitab sama ostad (ustaz) kami”, permulaan ceritanya mula tarik perhatian lagenda.



“Tapi tu dulu dik, selepas tu saya datang ke malaysia sini, mau cari makan. Sini saya kenal sama teman-teman orang malaysia, kerjaan sama di warung makan. Rumah pun sama-sama kami kongsi”



“Rumahnya di mana tu?”, lagenda mencelah.



“Di sana tu, titiwangsa. Dekat juga dari sini dik. Tapi dik masaalahnya saya nggak boleh sholat”, ceritanya semakin membuatkan lagenda tertanya-tanya. “Kenapa pulak tak buleh solat? Kan banyak sini surau sama masjid”





REALITI KITA





Mukanya yang tadi serius mula berubah, mukanya sedih, matanya mula berair. “Iya, itu betul dik. Tapi dirumah saya nggak boleh sholat. Bila saya ajak teman-teman lain sholat, mereka ketawakan saya, tapi semuanya Islam. Bila saya mau sholat, teman-temanku itu kacau saya mau sembahyang”



“astaghfirullah…ada jugak sampai macam tu skali?”, tanya lagenda, kecewa…sedih. Mana mungkin sorang muslim tak sedih dengar berita macam tu. Bahkan pernah baginda Rasulullah sebutkan dalam haditsnya barangsipa yang tidak mengambil berat urusan umat Islam, dia bukan dari kalangan umatku.



“Awalnya dulu saya sholat menyorok dalam bilik, diam-diam. Lepas tu mereka tau sudah, selalu diketawakan. Malam-malam mereka ‘minum’, sampai pagi”



“Minum? Arak?”



“Iya, apa lagi. Pernah berapa kali saya lihat mereka bawa masuk itu perempuan dalam bilik”, tambahnya lagi. Naudzubillah, berderau darah lagenda, tak sangka terlalu mudah macam tu. “Habis, abang macam mana?”



“ya pernah juga berapa kali minum sekali dalam rumah, teman-teman ajak saya. Waktu itu saya lupa sudah semua yang saya mengaji di madrasah dulu, sholat pun saya tinggal”, makin serius nampaknya.



“Tak apa lah macam tu bang, syukurlah ni Allah bukak lagi hati abang nak solat. Yang lama-lama tu insyallah Allah ampunkan. Jom la kita belajar sikit-sikit apa yang saya tau”, sikit muqaddimah sebelum sesi pembelajaran mula, sambil ajaknya bangun.



“wuduknya?”



“owh ya...betul, wuduk dulu”



Sambil brjalan turun ke tempat wuduk, sempat lagenda borak-borak. Macam biasa, lagenda kurang suka terus ke praktikal tanpa pemahaman dulu. Dapat jugak lagenda terangkan sikit...kenapa mesti solat, dalil wajib solat (an-Nisaa:103), citer isra’ mi’raj



Balik ke dewan solat utama, lagenda cuba sampaikan ilmu yang sikit ni...cukup mahal kalau dibanding dengan ilmu aqli yang lain. Lagenda sendiri pun belum sempurna bab solat ni, tapi itulah jambatan untuk lagenda perbaiki.



Selesai sampaikan cket ilmu-ilmu Allah tu, dah berapa lama pun lagenda tak perasan. Abang tadi beberapa kali sujud syukur...katanya rindu sangat nak solat. Alhamdulillah.



Oleh sebab lagenda kejar masa, tak sempat solat asar disitu. Lagenda tinggalkan dia di dewan solat tu dengan mintak dia sama-sama doakan Allah bukak hati semua muslimin, terbukak hati untuk solat 5 waktu, terbukak hati untuk hijrah...dari jahil kepada arif, dari alim kepada amal--sebab kita takkan mampu ubah diri sendiri tanpa usaha dengan izin Allah, apatah lagi ubah nasib seluruh masyarakat..melainkan izin Allah mengubahnya.



“Bacalah apa yang telah diwahyukan kepadamu, yaitu Al-Qur'an dan dirikanlah solat. Sesungguhnya solat itu mencegah dari (perbuatan-perbuatan) keji dan mungkar. Dan sesungguhnya mengingat Allah (solat) adalah lebih besar (keutamaannya dari ibadah lain). Dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan”.
al-Ankabut: 45

1 comment:

Ibnbakr said...

Salam..
Maha Suci Allah..
Moga Allah sentiasa lindungi kita dengan rahmatNya.. InsyaAllah,ada saham saudara di akhirat kelak.. MOga Allah permudahkan segala urusan..