JOM SOLAT

Sunday, November 15, 2009

KITA cakap tak serupa bikin



1. Seseorang masuk kerja 8.35 pagi sedangkan waktu mula kerja ialah 8.30 pagi sudah dikira lewat datang kerja TETAPI sembahyang zohor pukul 2.00 atau 2.30 petang masih dikira awal mengikut tafsiran umum sedangkan waktu zohor adalah sekitar 1-1.30 petang. Bukankah ini salah faham namanya?




2. Kita mengeji dan mengutuk Amerika terutama di saat perang TETAPI ramai antara kita tidak boleh tinggalkan rokok yang dibuat oleh Amerika dan tidak kurang diantara kita peminat dan pembeli setia filem filem Amerika yang kaya dengan propaganda itu terutama filem aksi dan perang. Di satu sudut kita penentang dan di sudut yang lain kita penyokong dan pendokong mereka.




3. Bila ada pelancaran skim amanah saham maka berduyun duyunlah orang pergi untuk melabur TETAPI bila pelancaran untuk Tabung derma(saham akhirat) untuk mengumpul 1 jutapun payah untuk rakyat Malaysia yang berjumlah lebih 22 juta. Malah memakan masa berbulan bulan walaupun telah mendapat publisiti meluas.



4. Kita sangat sensitif dan terharu bila mendengar atau melihat ibubapa yang mendera fizikal anak anak kecil dan membuang bayi merata rata seperti sampah TETAPI kita jarang rasa sedih dan terharu apabila ramai ibubapa yang mendera anak anak secara maknawinya dengan tidak mendidik mereka menjadi anak anak yang soleh. Tidak mengenalkannya dengan kalamullah,tidak mengajar dan bertegas tentang solat,tidak menyuruh menutup aurat dengan sempurna dan sebagainya agar mereka tidak didera oleh malaikat di dalam kubur dan neraka. Bukankah penderaan seperti ini lebih meluas di dunia ini. Bukankah ini juga perbuatan membuang anak iaitu membuang anak ke dalam api neraka. Mana lebih hina membuang anak dalam tong sampah atau membuang anak ke dalam neraka.Anak yang dibuang dalam tong samapah belum tentu akan masuk neraka jika dia hidup tapi anak yang rosak hidupnya kesudahannya akan ke neraka jua.



5. Kita selalunya akan cepat cepat mengucapkan terima kasih pada sesiapa yang membantu kita dan akan mengenang jasanya sampai bila bila TETAPI dengan Tuhan yang telah memberikan kita segala nikmat yang tidak terhitung banyaknya,setiap detik,setiap saat,kita jarang rasa terhutang budi dan berterima kasih padaNya menurut cara yang dituntutNya.Walaupun Dia tidak berhajat pada rasa terima kasih kita.



6. Kita pasti merasa malu dan terhina apabila ada yang mendedahkan keaiban kita TETAPI tidak pula merasa malu dengan Tuhan yang sudah sedia tahu kesalahan kita lahir dan batin,kecil atau besar. Malah kita boleh bersembunyi melakukan dosa kerana takut diketahui oleh manusia lain sedangkan kita tidak mempunyai tempat untuk bersembunyi dari pengetahuan Allah.



7. Kita selalu merasakan dia salah,dia jahat,dia tak betul,dia menyeleweng dan sebagainya TETAPI kita jarang sekali merasakan bahawa aku jahat,aku berdosa,aku tak betul,aku bersalah kerana mungkin kerana aku dia jadi begitu.



_________________________________________________

ehsan dari: ummu sumaiyah

1 comment:

Al Quds Travel said...

Al Quds Travel Welcome You :-

"FIESTA ALQUDS TRAVEL FAIR"
Date : 10,11,12 December 2009
Time : 10.30 am - 10.00 pm
Venue : Ruang Legar KB Mall K.Bharu
Organizer : Al Quds Travel Sdn Bhd
Tel No : 609-747 9999