JOM SOLAT

Thursday, November 5, 2009

Tangani masalah: Kembalilah kepada Allah

Sejak Pilihanraya Umum ke-12 tahun lalu, politik Malaysia terus menerus dihangatkan dengan pelbagai isu yang melanda pelbagai peringkat. Dan akhir-akhir ini, Selangor terus dihimpit pelbagai isu dan kontroversi yang mencetus keresahan dalam kalangan rakyatnya.



'Red Alert' yang diberikan oleh PM, DS Najib Razak yang ingin merampas semula negeri Selangor dari pimpinan kerajaan Pakatan Rakyat dilihat sebagai satu amaran bahaya pada semua pihak, dan hal ini sekali-kali tidak boleh dipandang remeh saja.


Mana tidaknya, pelbagai isu yang melanda Selangor - isu babi, penjualan arak, Selcat, kuil Hindu, perarakan kepala lembu, SPRM, pembunuhan Teoh Beng Hock, Exco YB Elizabeth Wong, wakil rakyat keluar parti dan yang terbaru penangkapan bekas mufti, Dr Mohd Asri dilihat sebagai cubaan memberi tekanan dan memburukkan kerajaan pimpinan Pakatan Rakyat.


Jika dilihat sebelum itu, kerajaan sah negeri Perak Darul Ridzuan telah digulingkan secara tidak adil. Sebelum itu lagi, kerajaan negeri Kelantan di bawah Kepimpinan YAB Tuan Guru Datuk Hj. Nik Abdul Aziz Nik Mat telah di dera dan dibuli. Seluruh penumpuan dan tekanan di jurus kepada kerajaan Kelantan yang bersendirian berdepan karenah kerajaan persekutuan.




Namun apa yang menarik ialah cara Kelantan menangani tekanan dan melayan gangguan musuh tidak sahaja bergantung kepada kelicikan politik dan kemahiran berunding, tetapi sangat bergantung kepada Allah Azza wa Jalla melalui siri solat hajat dan munajat yang dianjurkan oleh kerajaan negeri Kelantan.


Solat hajat dan munajat ini sangat tinggi nilainya dalam kesannya kepada kerajaan dan rakyat negeri Kelantan . Paling minima kesan segera yang boleh dirasai melalui kaedah ini (solat dan munajat) ialah ketenangan kerajaan dan rakyat dalam menangani sebarang kemelut yang berlaku .


Ketenangan itu pula menghasilkan aqal yang berfikiran kritis . Ianya adalah antara nusrah (pertolongan Allah) yang dianugerahkan oleh Allah SWT buat hamba-Nya yang sentiasa mengharapkan pertolongan dariNya. Apa jua yang berlaku di Selangor mutakhir ini perlu kepada pemimpin serta rakyat Selangor unutk kembali kepada Allah SWT agar sujud dan berharap kepada Allah moga diberi petunjuk dan pertolongan dari Allah.


Bukan sahaja di Selangor tetapi sangat wajar bagi semua pemimpin dan rakyat di seluruh negara menganjurkan himpunan solat dan munajat memohon pertolongan dari Allah SWT agar kerajaan rakyat ini dapat dipertahankan sekaligus melumpuhkan segala perancangan musuh untuk menggagalkan hasrat kita menegakkan syari'at Islam, keadilan, kebenaran dan sekaligus melahirkan sebuah kerajaan yang telus dan amanah.



No comments: