JOM SOLAT

Friday, May 28, 2010

6 Soalan Imam al-Ghazali

Suatu hari, Imam Al-Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya.

Lalu Imam Al-Ghazali bertanya; yang pertama “Apa yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini?” Murid-muridnya ada yang menjawab orang tua (ibu bapa), guru, teman & kerabatnya. Imam Al-Ghazali menjelaskan semua jawapan itu benar, tetapi yang paling dekat dengan kita adalah MATI. Itulah yang dijanjikan Allah SWT bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati. (Surah Ali Imran, ayat 185)




Lalu Imam Al-Ghazali meneruskan pertanyaan yang kedua: “Apa yang paling jauh dari diri kita di dunia ini?” Murid-muridnya ada yang menjawab negara China, bulan, matahari & bintang. Semua jawapan itu betul, tetapi menurut Imam Al-Ghazali yang paling tepat adalah MASA LALU. Bagaimanapun kita, apa pun kenderaan kita, kita tetap tidak boleh kembali ke masa lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini & hari-hari mendatang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran agama.



Bagi pertanyaan yang ketiga “Apa yang paling besar di dunia ini?” murid-muridnya menjawab gunung, bumi & matahari. semua jawapan itu benar tetapi menurut Imam Al-Ghazali, adalah NAFSU (Surah Al A’raf ayat 179). Maka kita harus berhati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu membawa kita ke neraka.



Pertanyaan keempat adalah, “Apa yang paling berat di dunia ini?” Ada yang menjawab batu, besi & gajah. Semua jawapan itu benar tetapi bagi Imam Al-Ghazali, MEMEGANG AMANAH (Surah Al Ahzab ayat 72).



Soalan kelima beliau “Apa yang paling ringan di dunia ini?”, ada yang menjawab kapas, angin, debu & dedaunan tetapi jawapan Imam Al-Ghazali adalah MENINGGALKAN SOLAT gara-gara pekerjaan, gara-gara meeting, kita tinggalkan solat.



Lantas pertanyaan ke enam adalah “Apakah yang paling tajam di dunia ini?” Murid-muridnya menjawab dengan serentak, pedang…sekali lagi, meskipun jawapan itu benar tetapi bagi beliau yang paling tajam adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri...

No comments: