JOM SOLAT

Tuesday, December 29, 2009

Dialog Ikhwan bersama neneknya (Non-Muslim)

Artikel ihsan dari: Saudara Hafiz Ng



Pada suatu hari ketika saya berada di rumah neneknya yang bukan beragama Islam, saya ternampak nenek sedang bercakap sesuatu dengan patung tuhan (tokong cina). Lalu saya tanya kepadanya…

Hafiz Ng : Nenek cakap apa itu?

Nenek : Saya minta nenek moyang memberi perlindungan kepada kita semua.

Hafiz Ng : Nenek…patung itu nenek moyang ke atau tuhan?

Nenek : Patung itu bukanlah tuhan.

Hafiz Ng : Kalau macam itu..kenapa nenek menyembahnya dan meminta pertolongannya?

Nenek : Ini adalah amalan orang2 dahulu hingga sekarang.

Hafiz Ng : Ye…ke ! nenek sudah pasti ke, cara itu boleh menjamin selamat didunia dan akhirat?

Nenek : Itu saya tidak tahu, Cuma saya ikut saja

Hafiz Ng : Kalau begitu….orang masuk kedalam neraka, takkan nenek nak ikut juga!

Nenek : Itu jangan risau sebab bukan saya seorang yang masuk, ramai kawan-kawan saya akan ikut sekali. Manalah tahu nanti, neraka itu tak muat untuk semua orang dan saya dikeluarkan semula untuk dimasukkan kedalam syurga.

Hafiz Ng : Aduhai……ada saja alasan nenek ini. Yang saya risau ialah orang lain

yang dipilih masuk ke syurga dan bukanlah nenek,……macam mana nanti..?.

Nenek : Saya ini makan garam lebih banyak dari kamu, takkanlah saya tidak tahu.

Hafiz Ng : Betul nenek cakap itu tapi nenek tahu tak, saya ini makan KFC(Kentucky Fried Chicken) lebih banyak dari nenek….

(Kali ini nenek saya tak dapat nak cakap apa-apa lagi). Nenek saya adalah seorang yang sangat baik cuma dia tidak memeluk Agama Islam sampai akhir hayat. Nenek saya meninggal dunia ketika beliau berumur 97 tahun.

Kisah ini telah memberitahu kepada kita tentang pemahaman non muslim terhadap ketuhanan, surga dan neraka. Mereka ini suka menggunakan logika akal. Kita boleh ikut logika akal dalam agama tapi dengan syarat mendahulukan Al Quran dan Sunnah Nabi terlebih dahulu. Contohnya shalat subuh ada dua rakaat, takkanlah kita nak buat sampai lima rekaat, ikut logika akal...memanglah bagus!.. Tapi kita tidak mendahulukan Al Quran dan Sunnah Nabi. Kesimpulannya logika akal yang kena ikut

Al Quran dan Sunnah Nabi ,....bukan disebaliknya.


Saturday, December 26, 2009

Cegah Kemungkaran Dengan Kekuasaan

Oleh Tuan Guru Abdul Hadi Awang


Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Aishah r.a. yang disebut oleh Ibnu Majah di dalam kitabnya bahawa Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud; "Suruhlah kamu kepada yang baik dan cegahlah kamu daripada kemungkaran, sebelum berlaku bahawa kamu berdoa, tetapi tidak diperkenankan kepada kamu."



Dalam hadis sahih yang diriwayatkan oleh ulama-ulama hadis, antaranya Muslim, dan diriwayatkan oleh Abu Said al-Khudri r.a., sabda Rasululah s.a.w. yang bermaksud; "Sesiapa di kalangan kamu melihat perkara mungkar maka hendaklah dia mengubah dengan tangannya, sekiranya tidak mampu maka dengan lidahnya, sekiranya tidak mampu lagi maka dengan hatinya dan dengan yang demikian itu (dengan hati itu) adalah sedaif-daif iman."



Seseorang itu jika melihat kemungkaran berlaku di hadapan matanya, sekiranya boleh diubah dengan tangan, makan gunakanlah ia, jika berkuasa berbuat demikian.


Sebagai contoh sekiranya benda itu layak dibakar api atau dihancurkan, maka benda itu perlulah dilakukan demikian selepas ditegur dengan lidah, kemungkaran itu tetap tidak berubah dengan syarat jangan membawa fitnah yang lebih besar.


Yakni sekiranya cegahan dibuat dengan tangan, berlaku tindakan yang lebih besar fitnahnya maka ia adalah dilarang kerana kita hendaklah mengelak fitnah yang lebih besar.


Ertinya jika menggunakan tangan, kemungkaran itu berhenti, maka adalah wajar cegahan dengan tangan digunakan.


Sesetengah ulama mengatakan bahawa yang mempunyai kemampuan itu adalah kerajaan. Dia berupaya menyuruh kepada perkara yang baik dan mencegah kemungkaran dengan tindakan undang-undang.



Jangan pula berlaku kerajaaan sendiri memberi lesen untuk membenarkan orang ramai melakukan maksiat atau kemungkaran dengan meluluskan lesen judi, arak dan seumpamanya.


Kerajaan memberi alasan kononnya tindakan tersebut bertujuan mengawal kegiatan maksiat di kalangan rakyat. Jika demikian kenapa lesen mencuri tidak diberikan kepada pencuri dan perompak untuk mengawal berlakunya kecurian dan rompakan?


Bukan bererti mengawal sesuatu kegiatan itu dengan memberi lesen kepada sesuatu organisasi atau indivisu tetapi mengawal juga boleh berlaku dengan menyediakan tempat atau sebaliknya.


Jika diambil contoh untuk mengawal supaya orang ramai tidak buang air merata justeru disediakan tandas, bukan bererti untuk mengawal kecurian dan rompakan disediakan pula tempat untuk aktiviti jenayah berkenaan.


Ini kaedah yang tidak boleh dipakai dari segi undang-undang dan akal fikiran yang waras. Bukan semua kaedah boleh dipakai dalam semua perkara kerana kaedah penyelesaiannya berlainan antara satu perkara dengan satu perkara lain.



Misalnya, untuk menimbang emas dan getah mestilah memakai dacing berbeza bukan hanya dengan menggunakan satu dacing sahaja.


Ertinya pemerintah mesti mencegah kemungkaran, iaitu mengenakan tindakan undang-undang mengikut hukum Islam terhadap segala kesalahan jenayah dan maksiat kerana inilah maknanya mengubah dengan tangan.


Dan antara orang yang mampu mengubah dengan tangan juga adalah ibu bapa terhadap anak-anak mereka. Jika anak-anak mereka melakukan kemungkaran termasuk tidak mengerjakan solat maka menjadi tanggungjawab ibu bapa menggunakan kuasa yang ada pada mereka termasuk menggunakan tangan bagi mengubah perbuatan mungkar yang dilakukan oleh anak-anak mereka.


Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud; "Suruhlah anak kamu mengerjakan sembahyang ketika umurnya tujuh tahun. Pukullah mereka bila umurnya 10 tahun (jika tidak mengerjakan sembahyang)."


Begitulah juga dalam perkara yang lain. Apabila seseorang anak itu mencapai umur 10 tahun, maka diizinkan mengenakan tindakan memukul ketika melakukan kesalahan yang bercanggah dengan hukum agama.


Pukulan yang dibuat ialah pukulan mendidik, bukan pukulan marah dan geram yang mencederakan tubuh badan anak berkenaan.

Wednesday, December 23, 2009

Wasiat Asy-Syahid Imam Hasan al-Banna



1.Apabila saudara mendengar azan solat fardhu , segeralah bangun untuk bersolat serta-merta walau bagaimana keadaan sekalipun.



2.Bacalah ( fahamilah ) Al-Quran atau tataplah ilmu atau dangarlah perkara yang baik atau berzikir , janganlah sesekali saudara membuang masa dan melakukan perkara sia-sia.


3.Berusahalah sedaya-upaya untuk bertutur dalam Bahasa Arab kerana ia merupakan salah satu syari’at Islam.


4.Janganlah banyak berdebat dalam apa perkara sekalipun kerana pertengkaran kosong tidak mendatangkan sebarang kebaikan.


5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah S.W.T. itu sentiasa tenang dan tenteram.


6.Saudara janganlah banyak bergurau kerana umat yang berjihad sentiasa bersungguh-sungguh dan serius dalam setiap perkara.


7.Janganlah saudara bercakap lebih nyaring ( kuat / meninggikan suara ) daripada kadar yang dikehendaki pendengar kerana ia menjemukan serta boleh menyakiti pendengar.


8.Jauhkan dari mengumpat , mengecam pertubuhan dan jangan bercakap melainkan perkara yang mendatangkan kebaikan.Sabda Rasulullah S.A.W. ; ”Berkatalah kamu perkara yang baik atau ( jika sebaliknya ) diam”.


9.Berkenalanlah dengan setiap rakan yang saudara tidak meminta demikian kerana asas-asas Da’wah ialah berkasih-sayang dan berkenalan.


10.Kewajipan seseorang labih banyak dari waktu , oleh itu , bantulah rakanmu untuk memanfaatkan waktu mereka dan jika saudara berurusan , maka singkatkanlah masa perlaksanaannya.


Tuesday, December 22, 2009

We Should Give An Islamic Governance A Try

[A non-Muslim's perspective]



Remember the huge rally that was held in Kelantan on Dec 4, to show support for Tok Guru Nik Aziz's leadership? Did you notice the crowd? It was a truly Malaysian-type rally where huge crowds from every race in Kelantan came out despite the rain to show their support for TGNA. Have you ever wonder why Kelantanese love him so much?



Is there something that we miss to learn from the Islamic way that TGNA adopted to govern Kelantan for the last 20 years? Did you know that for 19 straight years, Kelantan government has recorded zero graft cases among its Excos and MBs? How is that possible in Kelantan, but not in other states that were being ruled by Barisan Nasional? Was this a specialty of Islamic governance where it can ensure God-fearing politicians to be incorruptible?
 
 
In 2004, TGNA held on as Menteri Besar Kelantan with only 1 seat majority. Yet, despite being such a fragile government, not a single ADUN was successfully bribed to jump ship to topple the PAS's government in Kelantan. Civil servants remained loyal to TGNA despite the razor thin majority he had for that 4 years. How could that possibly happen with such a powerful Barisan Nasional government we had in 2004; while it could happen to Perak with such a comparatively weaker Barisan Nasional government in 2009? Or is this one of the good effect coming from Islamic governance?
 


Why are the Chinese and the Indian in Kelantan still happily give their backing to TGNA despite the absence of the 4D gambling shops, lack of entertainment outlets and some restriction on liquor sale in certain areas of Kelantan? What is it in there for them to be happy? Is there something we don't understand about the quality of life they are getting under TGNA's Islamic way of governing? Or is it because they feel that life and opportunities are fairer there compared to other states in Malaysia?


And do you realize that Tun Dr Mahathir defeated almost every political enemy of his time during his 22 years as Prime Minister but one? Yes, he lost to TGNA! In fact he lost to TGNA for 3 subsequent terms! TGNA's Islamic way of governing Kelantan had defeated Tun Dr Mahathir despite being the poorest state in Peninsular Malaysia and being continuously victimized by the BN federal government.
In a recently concluded interview with Malaysiakini, TGNA said PAS will continue to fight for hudud and Islamic laws to be implemented on Earth. The surprising thing about the interview was; there was no big public woo-haa over the matter like in the past. Nowadays whenever TGNA speaks of Islam, everyone listens attentively because he talks sense and he can relate Islamic teachings to our daily life.



Fewer people are feeling less comfortable with it because, now he had something to proof about the Islamic governance in Kelantan. As a person, his integrity is unmatched. He had gained the respect of the people after more and more good things about Kelantan were being exposed to the public.


TGNA has shown us through Kelantan that Islamic governance is the more suitable way of governing a plural society like us. Despite after years of Internet-less period being brain-washed by BN through media attacks on TGNA's Kelantan, non-Muslims are beginning to believe that Islamic governance is not as fearful as what they had thought over these years. In fact, now they are starting to appreciate and see from their own eyes that Islamic governance in Kelantan is way better and fairer than the racism way practiced by the Barisan Nasional government.


Pakatan's states especially Selangor, Kedah and Penang is always rocked by endless news of corruptions, abuse of power, racist stunts, Excos' disunity, jumping frogs and open bickering. Moving forward, they should seriously start learning and adopting something from TGNA's Islamic way of governing Kelantan to achieve zero corruptions on its Excos and MBs, maintain loyalty of civil servants and continuously enhancing the stability and unity between the rakyat and the state-government.


As TGNA said in his interview with Malaysiakini, "we have been exposed (probably being exposed too much) to democracy, socialism, nationalism and communism but not to Islam... Non-Muslim Malaysians should stop being afraid of Islam or being influenced too much by the western stereotype of Islam - that it is about terrorism and that it does not bring development and is backward." Hmmm, maybe he is right... Perhaps we should give his Islamic way of governing a try....



. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Credits to:




Saturday, December 19, 2009

Ucaptama Presiden Tuan Guru Abdul Hadi sempena Konvensyen PR




Wujudnya Pakatan Rakyat bertujuan Islah dengan berasaskan masyarakat majmuk , ianya lahir daripada kesedaran bersama di kalangan parti-parti yang bersatu untuk menangani masalah negara dan masyarakat, yang membebani seluruh rakyat tanpa mengira perbezaan bangsa, agama, ideologi politik, semuanya hasil dari kegagalan Barisan Nasional (BN) yang berterusan dan terus berkuasa dalam tempoh yang begitu panjang , setelah setengah abad negara mencapai kemerdekaan.



Walaupun sistem Demokrasi Berparlimen mengizinkan rakyat membuat perubahan, namun perubahan tidak berlaku, seolah-olah negara di kongkong oleh sistem satu parti, iaitu konsep yang sangat bercanggah dengan amalan demokrasi yang dilaksana dalam masyarakat yang berpendidikan diseluruh dunia. Keadaan ini tidak harus di biarkan berterusan, kerana menimbulkan berbagai-bagai masalah yang lebih menyusahkan.


Masalah-masalah itu termasuklah perkara-perkara yang asas dalam perlembagaan seperti Islam agama persekutuan, hak-hak kepada penganut agama-agama lain di kalangan penduduk berbagai etnik, bahasa melayu menjadi bahasa kebangsaan, pentadbiran yang saksama dan bijak, kedaulatan undang-undang yang adil, raja berpelembagaan, konsep federalisma yang saksama dan lain-lainnya, semuanya tidak terlaksana dengan cara yang tepat.



Akibatnya, perubahan menyeluruh tidak dapat dilaksanakan, tanpa pakatan semua pihak, yang menyatukan tujuan melakukan perubahan, sehingga membebaskan diri majoriti rakyat lemah. Mereka yang merupakan majoriti masyarakat yang menjadi mangsa kecuaian tersebut adalah majoriti pengundi. Tanpa menggerakkan mereka sendiri, tidak berlansung kepada perubahan menyeluruh, sebabnya kerana mereka di perbodoh, ditipu dan dirasuah . Al Quran memaparkan kisah iktibar daripada kerajaan Fir’aun yang memerintah Mesir :


51. dan Firaun pula menyeru (dengan mengisytiharkan) kepada kaumnya, katanya: "Wahai kaumku! Bukankah kerajaan negeri Mesir ini - Akulah Yang menguasainya, dan sungai-sungai ini mengalir di bawah arahan ku? tidakkah kamu melihatnya?


52. "Bahkan bukankah aku lebih baik daripada orang yang hina keadaannya ini, dan yang hampir-hampir tidak dapat menjelaskan perkataannya?


53. "(Kalau betul ia seorang Rasul) maka sepatutnya ia dipakaikan (oleh Tuhannya) gelang-gelang emas (yang menandakan ia seorang pemimpin berpangkat besar), atau datang malaikat bersama-sama dengannya (sebagai saksi tentang kebenarannya)?"


54. (Dengan yang demikian), maka Firaun memperbodohkan kaumnya, lalu mereka mematuhinya; Sesungguhnya mereka itu adalah kaum yang fasik (jahat).


Tamadun Mesir yang terdiri daripada Piramid yang dijaga oleh UNESCO itu adalah bangunan bagi perkuburan Raja Mesir, satu pyramid untuk seorang raja, adalah merupakan suatu projek mega di zaman itu, dibangunkan dengan hasil memaksa rakyat dan merampas hasil negara untuk faedah golongan pemerintah sahaja. Projek seperti ini ada dikeseluruhan negara yang dianggap bertamadun awal, rakyat diperhamba dan perbodohkan. Amalan ini tetap berulang di zaman masing-masing termasuk zaman kita sekarang.


Tsunami politik pilihanraya kedua belas menunjukkan konsep Pakatan Rakyat mampu melakukan perubahan, sekiranya diolah dengan cara yang lebih baik boleh berlaku perubahan yang lebih besar walaupun ada kepencangan dalam amalan Demokrasi.



DEMOKRASI


Parti Islam Se Malaysia (PAS) yang berasaskan Islam terus memilih pendekatan secara saluran demokrasi pilihanraya, walau pun banyaknya berlaku kepincangan dalam negara kita , kerana perubahan kepada demokrasi moden banyak menimba dari Tamadun Islam hasil hubungan barat dengan tamadun Islam dan hubungan Islam dengan Tamadun umat lain dari timur dan barat, kerana pesanan Nabi Muhammad S.A.W. : “Kebijaksanaan laksana barang berharga yang tercicir mesti dipungut walau dari mana datangnya”. Di samping hukum yang telah sedia ada dalam Islam, maka Islam menerima sistem dan hukum daripada masyarakat berbagai bangsa, agama dan budaya.



PAS yang berlandaskan Islam , yang tidak bersifat sekularisma seperti yang didokong oleh parti yang memerintah sekarang , terbuka kepada pakatan dengan semua pihak yang berhasrat baik dan berniat murni untuk menyelamat negara dan rakyat daripada gejala negatif seperti kezaliman, penyelewengan dan kelemahan yang menular dalam pentadbiran negara kita sekarang, melalui konsep demokrasi yang sebenarnya.



Demokrasi bukan hanya hari mengundi , ataupun sekadar memberi hak mengundi kepada mereka yang di senaraikan dalam daftar pemilih, tetapi hendaklah juga diambil kira cara pendaftaran berlaku dengan adil, pemikiran mereka membuat pilihan dengan maklumat media yang demokratik, suasana hidup yang tidak memaksa mereka dalam menentukan hak membuat pilihan, serta pengurusan pilihanraya yang adil.


Sebenarnya kita mengalami demokrasi yang sakit tenat , dengan kongkongan yang menghalang rakyat menjadi hakim yang adil melalui mahkamah pilihan raya, kerana saksi daripada media yang tidak memberi keterangan yang adil dan telus bagi semua pihak. Parti yang memerintah terus memerintah di masa pilihanraya , sehingga menyalahgunakan alat-alat kerajaan melalui kementerian dan jabatan, jentera kerajaan dan pasukan keselamatan, sehingga undang-undang pilihanraya menjadikan padang lapangan pilihanraya itu tidak sama rata.


Umat Islam sedang menyambut tahun baru hijrah bagi memperingati penubuhan negara masyarakat majmuk di kota Madinah 1430 tahun lalu, yang lahir daripadanya perkataan masyarakat madani yang dicetuskan oleh Ibnu Khaldun dalam buku tulisannya yang telah diterjemah ke dalam berbagai bahasa . Umat Islam memperingati penubuhan negara masyakat majmuk, dalam keadaan jumlah penganut agama Islam adalah minoriti dibandingkan dengan jumlah keseluruhan penganut berbagai agama yang terlibat dalam penubuhannya di peringkat awal dan negara itu berlansung sehingga lebih empat belas abad, sehingga tamat dengan kejatuhannya, apabila umat Islam sendiri tidak berpegang dengan ajaran mereka, maka PAS berharap rakan-rakan yang bukan Islam jangan mengambil contoh daripada Islam UMNO. Dengan ini PAS ingin membuktikan kita boleh berpakat dan setia dengan perjanjian dalam pakatan kerana inilah ajaran agama.



PERPADUAN


Alhamdulillah kita bersama-sama tinggal dalam negara Malaysia yang dibentuk di atasnya masyarakat majmuk, di mana semua kaum besar di Asia berada di sini. Sepatutnya kita membuka mata dengan realiti yang ada sehingga kita tidak boleh menganggap rakannya adalah pendatang , bukan penduduk asal, kerana kita semua tidak berasa asing disini, bahkan bila kita bertemu di luar negara kita terasa bersama daripada satu negara.



PAS yang berlandaskan Islam menganggap semua manusia adalah sama, kerana realiti mereka percaya kepada Tuhan yang satu, walau pun selepas itu adanya penganut agama yang melantik tuhan-tuhan yang banyak yang sangat bercanggah dengan Islam, tetapi semuanya mengaku kepada Tuhan yang satu sahaja iaitu pencipta alam yang Maha Berkuasa, maka di atas perinsip aqidah ini Islam mewajibkan kerajaan berlaku adil kepada semua tanpa mengira bangsa dan agama yang berlainan. Islam menganggap semua manusia daripada keturunan Adam dan Hawa, ada pun bangsa dan bahasa yang berbeza, warna kulit yang berlainan, taraf hidup yang tidak sama, semuanya berlaku kemudian. Semua perbezaan itu terbentuk selepas proses masa yang panjang , Islam menjadikan perbezaan itu tanda kebesaran Allah :


(Dan di antara tanda –tanda ketuhanan Allah Yang Maha Esa ialah Dia mencipta langit dan bumi dan Dia mencipta kamu berbagai-bagai bahasa dan warna kulit).


Maka mewajibkan adil kepada semua manusia :


وإذا حكمتم بين الناس أن تحكموا بالعد

(Dan apabila kamu memerintah di kalangan manusia hendaklah berlaku adil).



Haram berlaku zalim sesama manusia dalam segala aspek, hatta diperingkat antara bangsa, di masa aman dan perang. Apa lagi kalau kita semua dalam satu negara maka lebih haram lagi kalau berlaku zalim.



Perpaduan di kalangan manusia tidak berlaku dengan aspek ekonomi sahaja, atau aspek politik sahaja, dalam perbatasan negeri dan serantau sahaja, keturunan bangsa sahaja, tetapi perpaduan itu pernah berlaku dengan kosep adil untuk semua dengan maksud menyeluruh, tanpa mengira hanya satu aspek sahaja, bahkan merangkumi aspek ruhani dan jasmani, individu, keluarga, masyarkat, negara dan antarabangsa dan negara. Kerana naluri manusia yang hidup bermasyarakat tidak menjadikan satu bangsa itu menghasilkan segala keperluan hidup, berlakunya kepelbagaian kebolehan dan kepunyaan, selepas itu hendaklah adanya pertukaran keperluan yang mewajibkan percampuran yang berkongsepkan adil dan menghapus segala bentuk kezaliman di antara satu sama lain, di atas semangat persaudaraan kemanusiaan, walaupun berbeza dalam perkara yang banyak.


Adanya negara, perlembagaan, undang-undang dan pentadbirannya adalah bagi menjamin sifat adil yang memupuk perpaduan yang sebenar, dan kita mestilah bersama menentang kezaliman yang mejadi penyakit dalam kehidupan manusia.


Zalim boleh memecah-belahakan satu keluarga, maka lebih lagi memecahkan satu negara, kerana zalim itu menghilangkan kasih sayang di antara satu sama lain. Perpecahan dalam tiap-tiap satu parti BN yang sedang memerintah sepatutnya menjadi iktibar kepada Pakatan Rakyat, dan kita sendiri mestilah menunjukkan perpaduan walaupun berbeza pendapat dalam beberapa perkara. Dahulukan perkara yang disepakati dan mengambil masa dengan sabar dalam perkara yang masih berbeza.


MENGISI KEMENANGAN DI NEGERI DAN KAWASAN



Hari ini kita berbincang bagi merangka masa depan menghadapi pilihanraya ke 13, dalam masa yang sama kita perlu menjadi model di negeri yang telah kita kuasai, di mana lawan kita mencari setiap kelemahan kita. Media arus perdana yang masih tidak banyak memberi ruang yang adil kepada kita, sudah pasti membesarkan kesilapan yang kecil daripada kita dan memperkecilkan kejayaan yang besar daripada kita. Mereka juga akan mengambil setiap kelemahan parti dan individu. Peristiwa Perak perlu menjadi contoh, perlu dilihat bukan sahaja kezaliman dalam amalan demokrasi merampas kuasa di Perak, tetapi juga perlu dilihat ruang kelemahan kita sendiri yang memberi peluang kepada lawan mengambil kesempatan.


Kerajaan Pakatan Rakyat di negeri-yang telah kita kuasai adalah hujah terdekat bagi menghasilkan sokongan rakyat untuk Pilihanraya Ke13. Sekurang-kurangnya kita dapat mebebaskan diri daripada penyakit yang sedang menular dalam parti dan kerajaan BN disemua peringkat.


JENTERA PARTI



Perubahan kepada segala aspek sangat bergantung dengan peranan politik, di sinilah besarnya peranan kita bagi menyelamatkan negara kita. Maka setiap parti hendaklah mengukuhkan jentera parti masing-masing di semua peringkat, sehingga menjadi ukuran untuk meletakkan calon, dan bukan sekadar meletakkan calon secara berangan-angan tanpa berpijak di atas bumi kenyataan melalui kekuatan parti yang sebenar, kemudian berkrisis dalam masalah menentukan calon. Hendaklah berusaha mencari seberapa banyak ahli yang ada untuk menjadi petugas parti dan cawangan yang ditubuhkan untuk menjadi jentera parti. Jangan berpijak diatas kehadiran dalam majlis ceramah dan hanya penyokong yang berpaut dengan isu sementara waktu dan boleh menjadi mangsa politik wang yang masih menjadi wabak penyakit kepada demokrasi di negara kita. Kita tidak boleh berpaut di atas perancangan jangka pendek, kerana perjuangan politik wajib mengharungi jangka panjang, bukan sahaja untuk mencapai kemenangan, tetapi juga merancang untuk mengisi kemenangan dan percayalah bahawa mengisi kemenangan itu sebenarnya lebih sukar daripada mencapai kemenangan . Saya percaya bahawa perbincangan kita hari ini lebih tertumpu kepada mengisi kemenangan.


PERKUKUH PAKATAN RAKYAT



Hari ini kita berbahas dengan sehangat-hangatnya, bagi mendatangkan natijah terbaik ke arah megukuhkan parti, dan di sana sudah tentu ada perbezaan pendapat, dan pendapat yang terkuat hujahnya adalah pengukuhan kepada resolusi yang dicapai. Pendapat yang lemah juga tetap dihormati, kadang-kadang yang lemah hari ini menjadi kenyataan yang kuat di masa akan datang, oleh kerana itu dalam budaya ilmu Islam kami bukan sahaja mencatit pendapat yang menjadi keputusan muktamad, pendapat yang lemah juga dijadikan ingatan, dan tidak ada yang diperkecilkan. Kita juga menjadikan majlis ini sebagai medan persaudaraan yang menemukan kita semua di atas semangat persaudaraan dalam satu bahtera negara tercinta, kalau selamat bahtera ini, selamatlah kita semua dan sampai ke destinasi yang dituju untuk pilihanraya ke 13.


Saya ucapkan berbanyak terima kasih kepada semua yang hadir dan selamat berkonvensyen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  - - - - - - - - -


UCAPAN PERDANA SEMPENA KONVENSYEN PAKATAN RAKYAT PERTAMA OLEH DATO’ SERI TUAN GURU ABDUL HADI AWANG PRESIDEN PARTI ISLAM SE MALAYSIA (PAS) pada 19 Disember 2009 di Auditorium MBSA, Shah Alam, Selangor

Hari ini sejarah tercipta dalam arena politik negara

Hari ini, 19 Disember 2009 membuka tirai baru dalam judul politik tanahair.


Buat pertama kalinya, 1,500 perwakilan dari tiga parti dari jalur politik berlainan berhimpun dibawah satu bumbung untuk memeterai wadah umum perjuangan gagasan Pakatan Rakyat.


Mereka akan meluluskan rangka kerja dasar yang dikongsi bersama komponen gagasan ini yang akan menjadi mercu gerakan mereka menumbangkan Barisan Nasional dan membentuk kerajaan persekutuan yang baru.


Sesungguhnya pembentukan dokumen umum ini yang dirumuskan oleh pemimpin Parti Keadilan Rakyat, Pas dan DAP adalah satu pencapaian yang menakjubkan.


Meliputi prinsip bersama ketiga-tiga parti itu - Pas dari jalur Islamik, DAP yang cenderung kepada demokrasi sosial dan PKR yang menuruti arus liberal - rangkakerja ini adalah satu anjakan baru mengukuhkan Pakatan Rakyat sebagai alternatif untuk rakyat.




Apa yang dicanangkan kepada perwakilan di Persidangan Kebangsaan Pakatan Rakyat adalah matlamat bersama menuju kerajaan yang lebih baik untuk kesejahteraan seluruh rakyat Malaysia.


Di kalangan pemerhati politik, persidangan ini adalah sejarah baru politik negara, dengan para perwakilan berkongsi pengalaman bekerja dalam satu pakatan sejak 21 bulan yang lepas dan cuba membentuk gagasan majmuk yang benar-benar berwibawa.


Perikatan yang dibentuk secara mendadak oleh PKR, Pas dan DAP ini mengejutkan ramai pihak dengan kejayaan menumbangkan kekuatan dua-pertiga majoriti BN pada Mac 2008. Gagasan ini turut berkuasa secara halal di lima dari 13 negeri di Malaysia.


Namun semenjak itu Pakatan Rakyat bergelut untuk menampilkan gagasan itu sebagai satu ketumbukan yang ampuh menentang BN dan aparatus gagasan perkauman itu keatas media arus perdana, agensi kerajaan dan perbendaharaan negara.


Gerombolan pengkritik dari BN tidak membuang masa menonjolkan kepincangan dalam dokumen satu wadah ini, mendakwa bahawa pakatan pembangkang di Malaysia tidak mempunyai rekod menyamai prestasi BN mengurustadbir Malaysia, mahupun kewibawaan untuk memulihkan masalah-masalah runcing dalam masyarakat majmuk di negara ini.

Disebalik usaha pengkritik di ruang maya dan arus media perdana untuk meremehkan dokumen satu wadah ini, Selangor bagaimanapun bersedia untuk menganjurkan persidangan ini dan memuatkan perwakilan dari seluruh negara khususnya dari Sabah dan Sarawak.



Ucaptama dan amanat penting akan disampaikan oleh Ketua Umum PKR Anwar Ibrahim, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng dan Presiden Pas Abdul Hadi Awang.


Persidangan ini juga akan menyaksikan logo bersama Pakatan Rakyat. Logo ini memaparkan tiga daun palem yang mewakili tiga parti dalam Pakatan Rakyat. Daun palem ini mengelilingi lima kelopak bunga mewakili lima kaum majoriti di Malaysia; Melayu, Cina, India, Dayak dan Kadazandusun.




Lagu tema persidangan ini ialah Angai Pendawai, karya Ito dari Blues Gang. -TVS
8:00 pagi : Pendaftaran bagi wakil media di Tingkat 4, Auditorium MBSA.

9:00 pagi : Pembukaan

9:15 pagi: Ucapan Perdana Ketiga Pimpinan Tertinggi dan Perasmian Bersama Konvensyen - Saudara Anwar Ibrahim (Ketua Umum KeADILan), Saudara Lim Guan Eng (Setiausaha Agung DAP) & Saudara Hj Abdul Hadi Awang (Presiden PAS).

10:15 pagi : Rehat

10:45 pagi : Pidato Dasar Pakatan Rakyat (dipengerusikan YAB Khalid Ibrahim) - Saudara Salahuddin Ayub (Naib Presiden PAS), Saudara Tony Pua (Setiausaha Publisiti Kebangsaan DAP), Saudara Sivarasa Rasiah (Naib Presiden PKR) dan Perbahasan oleh 2 perwakilan setiap parti.

12:45 tgh : Makan tengahari di Laman MBSA.

1:45 tgh : Sambungan perbahasan oleh 3 perwakilan setiap parti (dipengerusikan Saudara Teng Chang Khim).

3:30 ptg : Majlis Penutup (dipengerusikan Saudara Wan Abdul Rahim Wan Abdullah).

Rumusan oleh 3 Pimpinan : Karpal Singh (Pengerusi Kebangsaan DAP), Nik Abdul Aziz Nik Mat (Mursyidul Am PAS), Anwar Ibrahim (Ketua Umum KeADILan).

5:00 ptg : Majlis bersurai. Sidang media di Tingkat 3



Umat diseru bina jati diri unggul



Umat Islam harus membina jati diri yang unggul, memiliki dan mengamalkan sifat mahmudah dan menjauhkan semua sifat mazmumah, titah timbalan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah hari ini.



Baginda, yang juga Sultan Kedah bertitah, sewajarnya umat Islam mengambil iktibar daripada sikap toleransi para sahabat Nabi Muhammad selepas Rasulullah wafat.



"Walaupun pada permulaannya setiap puak ingin mempertahankan pendapat dan pandangan masing-masing, namun dengan sikap toleransi dan mengutamakan kepentingan ummah, mereka sanggup mengetepikan kepentingan sendiri dan masalah dapat diselesaikan di mana semua pihak berpuas hati.


"Hasilnya, Islam terus berkembang dan ikatan ukhuwah antara ummah semakin erat dan kukuh," titah baginda pada majlis sambutan Maal Hijrah peringkat Kebangsaan 2009/1431 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya di Putrajaya.


Baginda turut mengingatkan setiap anggota masyarakat supaya sentiasa berasa bertanggungjawab untuk bersama-sama membina kesatuan ummah yang melangkaui kepentingan diri atau kelompok.


"Masyarakat Islam khasnya mesti meletakkan kepentingan syariat mengatasi segala-galanya. Hanya dengan berbuat demikian ummah akan terselamat daripada pelbagai gangguan, tohmahan, pergeseran dan perpecahan.


"Umat Islam sekarang mesti bekerja keras untuk menguasai segala kekuatan, kehebatan dan keunggulan yang pernah dimiliki umat Islam terdahulu," titah baginda.


Majlis itu turut dihadiri bekas perdana menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir Baharom.



Di KLANG, Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah mahu masyarakat berbilang kaum dan agama di negeri itu agar saling hormat menghormati dan memahami soal beribadah kaum lain bagi mengelakkan wujudnya perasaan tidak puas hati yang hanya akan menimbulkan sengketa.


"Beta tidak mahu mendengar perbalahan dalam soal beribadah kerana jika tidak dibendung ia menimbulkan perpecahan, pergaduhan serta sengketa antara masyarakat Islam dan bukan Islam dan menjejaskan keamanan Selangor," titah baginda ketika merasmikan Masjid India Muslim Tengku Kelana dan Sambutan Maal Hijrah peringkat negeri yang bertemakan 'Memantap Ukhuwah Memperkasa Ummah'.



Di KOTA BAHRU, pemangku Raja Kelantan, Tengku Muhammad Faris Petra Sultan Ismail Petra pula bertitah umat Islam perlu mengambil iktibar sejarah daripada kejatuhan kerajaan Uthmaniah di Turki pada 1924 apabila umat Islam tidak bersepakat.


"Kini masyarakat Islam berada di era kelemahan dan keruntuhan yang menyeluruh. Keadaan umat Islam berpecah-belah berdasarkan bangsa, aliran pemikiran dan berpuak-puak menjadikan umat Islam sentiasa dicabar dan dihina di mana-mana," titah baginda pada majlis sambutan Maal Hijrah peringkat negeri di Balai Islam Lundang.



Di KOTA KINABALU, Yang Dipertua Negeri Tun Ahmadshah Abdullah mengajak rakyat meletakkan keharmonian dan ketakwaan menunjangi aspek pembangunan serta memantapkan ukhuwah dalam semua bidang ilmu pengetahuan sekali gus memastikan kehidupan yang aman damai.


"Saya berharap rakyat akan bersatu bagi mencapai visi agama, bangsa dan negara," katanya pada majlis perhimpunan sambutan Maal Hijrah peringkat negeri Sabah di Dewan Saadah, Wisma MUIS, dekat sini hari ini.


Di MELAKA, Ketua Menteri Datuk Seri Mohd Ali Rustam berkata sambutan Maal Hijrah tahun ini dengan tema "Memantapkan Ukhuwah Memperkasa Ummah" boleh menyumbang kepada tunggak kecemerlangan dan kegemilangan ummah apabila dihayati dan dipraktikkan.


"Sejarah membuktikan betapa aspek perpaduan atau ukhuwah ini menjadi indikator ke arah kemajuan dan tamdun manusia," katanya semasa sambutan itu di Masjid ar-Rashidin, malam tadi.


Di SAMARAHAN, Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud mahu umat Islam menghayati semangat dan falsafah Hijrah Rasulullah yang menuntut umat Islam berubah demi kemajuan individu, masyarakat dan negara berlandaskan pemikiran yang kreatif dan inovatif.


"Semua umat Islam harus memahami dan menghayati sejarah Maal Hijrah supaya dapat meneruskan agenda perubahan yang dibawa Rasulullah ke dalam konteks hari ini termasuk dalam pembangunan negara," katanya pada majlis perhimpunan Maal Hijrah peringkat Sarawak.


Di JOHOR BAHRU, Menteri Besar Datuk Abdul Ghani Othman meminta seluruh umat Islam menghayati peristiwa hijrah seterusnya merencanakan strategi bijak supaya Islam dapat dimartabatkan di tempat yang selayaknya.


Beliau berkata Islam kini sering disalah anggap sebagai penghalang kepada proses pembangunan, malah dituduh mengkucar-kacirkan kehidupan harian pelbagai pihak.


"Mereka cuba mempertikaikan kredibiliti Islam itu sendiri dengan membawa contoh-contoh untuk menyokong pendapat mereka seperti isu murtad, liberalisasi Islam, sekularisme, penukaran agama, pertikaian fatwa dan sebagainya" katanya pada majlis sambutan Maal Hijrah peringkat Johor di Kompleks Islam Johor. BERNAMA


Thursday, December 17, 2009

Kita berada di zaman yang ditakuti Rasulullah SAW



Kita kini berada di zaman yang pernah di ishtiharkan oleh Rasulullah S.A.W. sebagai zaman yang amat ditakuti oleh Baginda.Di zaman yang di ishtiharkan itu , berlaku perkara-perkara yang disebut baginda di dalam Hadith yang di riwayatkan oleh ‘Ibn ‘Abbas r.a. bahawa akan berlakunya kejadian-kejadian berikut:

  • Solat diabaikan

  • Kehendak nafsu syahwat (seks ) digalakkan

  • Penjenayah menjadi pemimpin

  • Yang hak dan batil menjadi samar-samar sehingga sukar untuk di bezakan

  • Berdusta menjadi satu keperluan

  • Zakat dianggap sebagai beban

  • Orang beriman ditindas dan tidak mampu untuk mencegah kemungkaran

  • Hujan yang turun yang sepatutnya menjadi rahmat kini tidak lagi menghasilkan apa-apa (hujan yang turun ialah hujan asid akibat pencemaran perbuatan manusia)

  • Lelaki berzina dengan lelaki (homoseks / gay )

  • Perempuan berzina dengan perempuan ( lesbian )

  • Wanita menguasai lelaki

  • Anak-anak menderhaka kepada ibu bapa

  • Kawan–kawan dilayan dengan buruk

  • Dosa dipandang dengan ringan

  • Masjid dihiasi dengan indah ( tetapi tiada jama’ah )

  • Ramai orang bersolat tetapi ia munafiq dan hanya berpura-pura

  • Timbulnya golongan manusia dari Barat menguasai mereka yang lemah

  • Al-Qur’an dihiasi tinta emas ( dengan cantik ) tetapi tidak diamalkan

  • Darah manusia menjadi tidak berharga ( saling berbunuhan )

  • Tiada siapa yang membela Agama

  • Penyanyi wanita kian bertambah

  • Orang kaya pergi ke Haji sebagai melancong , yang sederhana pergi untuk berniaga, yang miskin pergi untuk meminta-minta.



Sunday, December 13, 2009

Islam Tulen boleh Selamatkan UMNO

Oleh: Dr. Mohd Asri Zainul Abidin



Ramai tokoh-tokoh UMNO bertanya pendapat saya, apakah caranya untuk memulihkan UMNO. Saya terlebih dahulu akui bahawa saya bukan ‘orang politik’ untuk menghuraikan masalah UMNO. Namun, sebagai seorang yang dianggap ada sedikit sebanyak pengetahuan tentang Islam, saya ingin menyentuh soal Islam dalam UMNO.


Islam itu sebagai ad-din dalam kehidupan masyarakat Islam, termasuklah masyarakat melayu yang secara majoritinya mengakui Islam sebagai nadi hidup mereka. Jika UMNO inginkan masyarakat melayu menerima mereka, UMNO mestilah mendokong dan menjaga nadi hidup mereka ini dengan baik.


Justeru itu, jawapan saya mudah sahaja: “UMNO! Kembalilah kepada Islam tulen!” UMNO mesti memainkan peranan sebagai gerakan dakwah kepada Islam yang tulen, moderat dan progresif. Apabila saya kata demikian, bukan bererti saya menafikan keislaman UMNO sebelum ini, atau unsur-unsur Islam yang sedia ada dalam UMNO. Namun apa yang jelas keislaman UMNO itu perlu diperkukuh dan proses perbaikan kelemahan perlu dibuat segera.



Allah sendiri dalam al-Quran pernah menyebut: (maksudnya)


“Wahai orang-orang yang beriman! Berimanlah kamu kepada Allah dan RasulNya, serta kepada kitab (Al-Quran) yang telah diturunkan kepada RasulNya (Muhammad, s.a.w), juga kepada Kitab yang telah diturunkan sebelum daripada itu. Dan sesiapa yang ingkar kepada Allah, Malaikat-malaikatNya, Kitab-kitabNya, Rasul-rasulNya dan juga Hari Akhirat, maka sesungguhnya dia telah sesat dengan kesesatan yang amat jauh.” (Surah al-Nisa, ayat 136).


Dalam ayat ini Allah memerintahkan orang yang beriman agar beriman. Bagaimana begitu? Tidakkah itu seakan-akan memerintahkan apa yang sudah terlaksana?! Tidak!


Maksudnya seperti kata al-Imam Ibn Kathir dalam menafsirkan ayat ini: “Allah ta’ala memerintahkan hamba-hambaNya yang beriman agar masuk secara keseluruhan dalam segala syariat iman, cabang, rukun dan tiangnya. Ini bukan suruhan agar melakukan perkara yang sudah tersedia, sebaliknya ia bermaksud lebih menyempurnakan yang sempurna, menetapkannya, mengukuhkannya dan berterusan atasnya”.


Dalam konteks UMNO, hendaklah mereka menghidupkan Islam dalam gerakannya kerana yang sedia ada itu tidak mencukupi.



Islamisasi Program


Di sini, saya tidak mahu bercakap tentang falsafah-falsafah politik yang besar-besar. Sudah saya sentuh isu-isu yang lebih prinsip dalam banyak tulisan saya yang lepas. Saya juga tidak berbicara untuk tujuan bagaimana UMNO ingin mengekalkan kuasa. Itu kerja orang politik.


Saya bercakap untuk kepentingan setiap individu muslim yang ada dalam UMNO. Saya ingin mengajak orang UMNO berfikir secara ‘kampung’ sahaja. Saya harap orang UMNO jangan kecil hati, saya bermaksud ingin menceritakan ubat bukan untuk menambahkan penyakit.


Saya ingin bertanya, apakah kita dengar seorang ibu atau bapa menyebut: ‘anak saya dulu lemah pegangan Islamnya, atau kefahaman Islamnya, tetapi sekarang menjadi muslim yang baik penghayatan dan kefahamannya kerana aktif dalam UMNO?!. Atau anak saya dahulu kurang kefahaman agamanya tetapi selepas aktif UMNO, dia lebih memahami Islam yang sebenar.


Saya rasa agak sukar ungkapan seperti itu ditemui. Jika adapun mungkin kes terpencil bukan fonomena umum. Saya jumpa ramai orang yang ingin kembali menghayati Islam, kebanyakan mereka tidak akan memilih UMNO. Sama ada mereka memilih organisasi atau gerak kerja Islam yang lain, atau pertubuhan politik yang lebih ‘mensepandukkan’ lambang Islamnya.


Secara jujur, akuilah iklim dan suasana islamik tidak cukup kuat dalam UMNO untuk mereka yang ada semangat Islam rasa selesa boleh menumpang atau mengambil manfaat. Namun saya tidak menafikan UMNO juga ada membuka dan mengusahakan pelbagai ruang untuk Islam dalam kerajaannya. Itu kerajaan, namun di sudut parti jika ada program-program Islamik dalam UMNO ia amat terhad.



Lebih menyedihkan lagi berputar sekitar ‘kenduri tahlil’, barzanji, kenduri arwah dan yang sewaktu dengannya. Di samping program-program itu boleh dipertikaikan sejauh manakah tuntutan Islam mengenainya, ia juga tidak memberikan impak yang dapat merubah peribadi atau meninggalkan kefahaman dan penghayatan seseorang individu muslim.


Seseorang aktif dalam sesuatu pertubuhan atau organisasi atas dua kepentingan, sama ada untuk dirinya atau masyarakat. Atau, boleh juga disebut kerana ikhlas tanpa kepentingan atau ‘ada udang di sebaliknya mee’. Untuk menjadikan seseorang ikhlas, bagi muslim agama adalah faktor penting.


Apabila kita merasakan gerakerja itu ibadah, jika tiada keuntungan pun kita akan buat, harta sanggup berikan, nyawa sanggup kita taruhnya. Inilah kekuatan organisasi Islam. Sekalipun sebahagian yang bernama Islam itu pada hakikatnya tidak Islamik, namun apabila mereka berjaya mencetuskan suasana yang Islamik, ramai yang tertarik. UMNO hendaklah jujur terhadap Islam zahir dan batin.




Hidupkan program-program Islam dalam UMNO. UMNO kena galakkan pengajian dan suasana ilmu dalam UMNO. Hidupkan pendekatan Islam yang tulen, matang dan progresif. Sehingga setiap yang masuk akan terasa perubahan diri, sikap, pemikiran dan akhlaknya. Jadikan ibubapa akan rasa seronok jika anaknya aktif UMNO kerana nanti nilai-nilai ketinggian budi, kematangan pemikiran, keutuhan ilmu akan terzahir pada kehidupannya.


Tokoh-tokoh pemikir yang baik, jujur dan progresif hendaklah dijadikan tonggak pengisian UMNO. Jangan paksa atau ajak ulama masuk UMNO, tetapi ambillah pendapat dan cadangan yang baik daripada para ulama yang ikhlas, progresif dan tidak berkepentingan. Jika hal itu dapat digarabkan ke seluruh pelusuk masyarakat melayu, penghayatan Islam akan meningkat, secara tidak langsung mudah-mudahan Allah memberikan kebaikan kepada niat yang jujur ini. Jika pun UMNO tidak menang pilihanraya, UMNO boleh menang pahala mengajak masyarakat menghayati Islam dan persepsi negatif akan dapat dikikis.


Imej UMNO sering dikaitkan dengan kurang islamik. Di sudut kefahaman UMNO dikatakan kurang faham Islam. Walaupun sebahagian pihak yang mendakwa itu, kefahaman mereka belum juga tentu betul dengan Islam tulen yang dibawa oleh Nabi s.a.w.



Sebaliknya sebahagian mereka yang mendakwa itu sekadar memahami Islam berdasarkan rekabentuk atau rupa paras yang dicorakkan oleh organisasi atau parti mereka. Tafsiran mereka berdasar tuntutan semasa politik mereka. Namun apapun, imej Islam itu dikaitkan dengan mereka samada ia benar atau disalahgunakan.


Tidak dengan UMNO, sedangkan ruang menonjolkan Islam yang tulen serta progresif begitu diperlu oleh umat manusia terutama dalam negara kita ini. Bukan semesti pemimpin UMNO kena tukar jadi ulama. Banyak organisasi dakwah atau Islam tidak dipimpin oleh mereka yang bertaraf ulama, tetapi diakui nilai islamik mereka.


Jangan UMNO takut kehilangan undi bukan Islam, itu satu kesilapan. Islam jika ditonjolkan secara adil dan bijaksana ia akan menarik hati semua pihak. Masyarakat ingin melihat nilai akhlak dan budi yang baik. Dalam soal Islam, UMNO mestilah bebas dari unsur kemelayuan, kerana Islam agama sejagat. Jika Islam yang universal itu ditonjolkan, bukan sahaja boleh memikat perasaan mereka, bahkan mungkin menjadi dakwah untuk mengajak mereka kepada Islam.



Mungkin ada yang menganggap mustahil hal ini boleh berlaku dalam UMNO. Walaupun saya secara peribadi bukan ahli UMNO, namun pernah cuba membaiki dan menguatkan pegangan Islam dalam Kerajaan UMNO Perlis ketika saya menjadi Mufti Perlis. Alhamdulillah, saya melihat ada kesannya yang bukan sedikit.


Ramai pemimpin ketika itu yang menjadi peminat pengajian ilmu sehingga program-program wakil rakyat dipenuhi dengan pengisian ilmu. Lantas, perjalanan kerajaan pun ditekankan soal penghayatan Islam. Orang kampong keluar berduyun-duyun tanpa dipaksa apabila saya dan kepimpinan kerajaan pergi ke masjid-masjid atau majlis untuk berucap. Hubungan hati antara kerajaan dan rakyat menguasai suasana.


Maka, kesan tidak langsung ketika itu rakyat tidak membuang UMNO di Perlis, walaupun disingkirkan di Kedah yang bersebelahan dengannya. Namun, bukanlah agenda saya untuk memenangkan UMNO dalam pilihanraya, tapi agenda saya ialah dakwah. Saya inginkan Islam itu subur dalam semua organisasi termasuklah UMNO.


Dakwah ini merentasi sempadan parti dan organisasi. Justeru itulah saya menasihati UMNO. Nabi s.a.w pernah menghantar surat Hercules berbunyi:


“Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang, daripada Muhammad Pesuruh Allah kepada Hercules Pembesar Rom, salam sejahtera kepada sesiapa yang mengikut petunjuk. Seterusnya, aku menyeru kamu dengan seruan Islam, terimalah Islam nescaya kamu selamat. Allah akan memberikan kamu dua ganjaran. Jika kamu enggan, kamu menanggung dosa rakyat bawahanmu..(Riwayat al-Bukhari dan Muslim).



Menjejaki sunnah itu, maka saya katakan kepada UMNO, lakukan proses islamisasi politik secara bersungguh-sungguh, nescaya kamu selamat!

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Credits to:  Dr Mohd Asri Zainul Abidin

Tuesday, December 8, 2009

Kisah Rahsia Khusyu' Solat



Seorang ahli ibadah bernama Isam bin Yusof seorang yang warak dan sangat khusyuk solatnya. Namun dia selalu khuatir kalau-kalau ibadahnya kurang khusyuk dan selalu bertanya kepada orang yang dianggapnya lebih ibadahnya, demi untuk memperbaiki dirinya yang selalu dirasakan kurang khusyuk.



Pada suatu hari, Isam menghadiri majlis seorang hamba bernama Hatim al-Isam dan bertanya; “wahai Aba Abdurrahman, bagaimana caranya tuan bersolat?”.Hatim berkata; “Apabila masuk waktu solat aku berwudhu’ zahir dan batin”. Isam bertanya; “Bagaimana berwudhu’ zahir dan batin itu?”.


Hatim menjawab; “Wudhu’ zahir sebagaimana biasa, iaitu membasuh semua anggota wudhu’ dengan air.Sementara wudhu’ batin ialah membasuh anggota dengan tujuh perkara:
 
1.bertaubat memohon ampunan,
2.menyesali dosa yang dilakukan,
3.tidak tergila-gilakan dunia,
4.tidak mencari / mengharap pujian / riak,
5.tinggalkan sifat berbangga,
6.tinggalkan sifat khianat dan menipu,
7.meninggalkan sifat dengki.




Seterusnya Hatim berkata; “Kemudian aku pergi ke masjid, aku kemaskan semua aggotaku dan mengadap qiblat. Aku berdiri dengan penuh kewaspadaan dan aku bayangkan Allah ada di hadapanku, syurga di sebelah kananku, neraka disebelah kiriku, malaikat maut di belakangku, dan aku bayangkan pula seolah-olah aku berdiri diatas titian ‘Siratul Mustaqim’ dan aku menganggap bahawa solatku kali ini adalah solat yang terakhirku, kemudian aku berniat dan bertakbir dengan baik.

Setiap bacaan dan doa dalam solat aku fahami maknanya, kemudian aku ruku’ dan sujud dengan tawadhu’, aku bertasyahhud dengan penuh pengharapan dan aku beri salam dengan ikhlas. Beginilah aku bersolat selama 30 tahun.



Apabila Isam mendengar jawapan Hatim, menangislah dia kerana membayangkan ibadahnya yang kurang baik bila dibandingkan dengan Hatim.

Monday, December 7, 2009

Petua Imam asy-Syafiee Untuk Sihat

Empat perkara menguatkan badan:
1. makan daging

2. memakai haruman

3. kerap mandi

4. berpakaian dari kapas



Empat perkara melemahkan badan:
1. banyak berkelamin (bersetubuh)

2. selalu cemas

3. banyak minum air ketika makan

4. banyak makan ba han yang masam



Empat perkara menajamkan mata:
1. duduk mengadap kiblat

2. bercelak sebelum tidur

3. memandang yang hijau

4. berpakaian bersih



Empat perkara merosakan mata:
1. memandang najis

2. melihat orang dibunuh

3. melihat kemaluan

4. membelakangi kiblat



Empat perkara menajamkan fikiran:
1. tidak banyak berbual kosong

2. rajin bersugi (gosok gigi)

3. bercakap dengan orang soleh

4. bergaul dengan para ulama




Thursday, December 3, 2009

6 Soalan Imam al-Ghazali

Suatu hari, Imam Al-Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya.

Lalu Imam Al-Ghazali bertanya; yang pertama “Apa yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini?” Murid-muridnya ada yang menjawab orang tua (ibu bapa), guru, teman & kerabatnya. Imam Al-Ghazali menjelaskan semua jawapan itu benar, tetapi yang paling dekat dengan kita adalah MATI. Itulah yang dijanjikan Allah SWT bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati. (Surah Ali Imran, ayat 185)





Lalu Imam Al-Ghazali meneruskan pertanyaan yang kedua: “Apa yang paling jauh dari diri kita di dunia ini?” Murid-muridnya ada yang menjawab negara China, bulan, matahari & bintang. Semua jawapan itu betul, tetapi menurut Imam Al-Ghazali yang paling tepat adalah MASA LALU. Bagaimanapun kita, apa pun kenderaan kita, kita tetap tidak boleh kembali ke masa lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini & hari-hari mendatang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran agama.



Bagi pertanyaan yang ketiga “Apa yang paling besar di dunia ini?” murid-muridnya menjawab gunung, bumi & matahari. semua jawapan itu benar tetapi menurut Imam Al-Ghazali, adalah NAFSU (Surah Al A’raf ayat 179). Maka kita harus berhati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu membawa kita ke neraka.



Pertanyaan keempat adalah, “Apa yang paling berat di dunia ini?” Ada yang menjawab batu, besi & gajah. Semua jawapan itu benar tetapi bagi Imam Al-Ghazali, MEMEGANG AMANAH (Surah Al Ahzab ayat 72).



Soalan kelima beliau “Apa yang paling ringan di dunia ini?”, ada yang menjawab kapas, angin, debu & dedaunan tetapi jawapan Imam Al-Ghazali adalah MENINGGALKAN SOLAT gara-gara pekerjaan, gara-gara meeting, kita tinggalkan solat.



Lantas pertanyaan ke enam adalah “Apakah yang paling tajam di dunia ini?” Murid-muridnya menjawab dengan serentak, pedang…sekali lagi, meskipun jawapan itu benar tetapi bagi beliau yang paling tajam adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri